Font Size

Menu Style

Cpanel

2013-09-28 Slettestrand Ultra

Hvad er Slettestrand Ultra?

Slettestrand Ultra er et mountainbike løb, hvor deltagerne kører efter et GPS-spor i stedet for markeringer i terrænet. Der køres på alt fra mtb-ruten i Slettestrand til vandrestier, grusveje, asfalt og sågar kortere stræk, hvor der slet ikke kan cykles. Ruten strækker sig fra Slettestrand til midt mellem Bulbjerg og Hanstholm og vi regner med en vindertid på ca. 5.30-6 timer for de ca. 110km. På grund af det unikke terræn, der køres i, er der kun 40 startpladser at kæmpe om.

Det er da en udfordringman man ikke kan sige nej til.

Raceday:

Afgang fra Randers var planlagt til 06:00 så det var op omkring kl 5 for at få havregrød med banan... Det var planen.. Men vågnede heldigvis af mig selv kl 05:15.. Kiggende undrende på telefonen hvorfor den ikke havde alarmeret... *suk*.. Klovnen havde sat alarm til 05:45 og 06:00..

Så lidt stress fra morgenen er jo altid godt.

Dagen før var cykelcomputeren checket med download af de 4 segmenter som ruten var delt op i. Selvfølgelig med 100% strøm da GPS'en fra cykelcomputeren er eneste livline.

Bilen er pakket og afsted det går... Ned på motorvejen mod Slettestrand. Temperaturen siger 2 gr så tankerne omkring påklædning vendes et par gange på vejen derop.

Vel ankommet til Slettestrand bliver der hentet startnummer og klargøringen begynder. Da jeg så tænder cykelcomputeren, så starter den op med ny opsætning... !!!!

Da går det op for mig, at det er den nyankomne cykelcomputer til konen, der er smuttet i tasken... Uden detaljeret kort og uden downloads af ruter.

Får dog lov til at lån en PC på stedet og får ruterne downloaded igen... Opsæningen bliver lavet og så er vi ved at være klar til start.

Starten:

Starten går kl 09:00 med masterkørsel ud til sporet... Straks vi rammer sporet kommer første stigning og placeringerne falder på plads.. Kort efter første bakke kommer "Maries Drop", hvorefter der er lidt trafik på det efterfølgende singletrack. I øvrigt punkterede de først 2 mand op ad bakken, blandt andet Kim fra Bjerringbro som jeg tidligere har kørt med. Han er en TRI-mand så jeg tænker, det er ok han kommer op senere, så er der et godt hjul.

De første knap 10 km er på singletrack hvorefter et dejligt stykke asfalt dukker op. I stor gear og afsted det går.

Det er en speciel måde at køre MTB på... 20% af tiden bruges på at se på cykelcomputeren resten af tiden på vejen. For mig der normalt holder meget styr på puls og distance er det anderledes kun at se på kort.

Efter ca 24 km så kan jeg ikke dy mig.... Bladrer på cykelcomputerens skærm skal jo lige se, hvor langt vi er nået... Så kommer der en "pop up" med "Afvigelse fra bane"... FUCK... Tilbage på kortet bremse op vende rundt. De 4 mand jeg så lige havde kæmpet med at lægge afstand til er oppe igen, så jeg får lige 500 m ekstra på kontoen.

Kommer ud foran dem igen og lægger fra men kort tid efter kører jeg forkert i skoven og de er oppe igen. Bider der sure æble og lægger mig på hjul.

Gruppen bliver til 3 mand og vi når ud til anden sektion (der skal skiftes bane på computeren). Da vi kører igen kommer Kim med punkteringen i starten op til os. Efter et kort stykke kører vi forkert igen (dog ikke Kim der ligger bagerst) og han får et hul på 200m... Så må den tykke frem og træde og hullet bliver lukket.

Så følges vi stort set ad frem til vandposten ved ca 40 km, hvor de andre stopper for at tanke. Jeg kører videre og fanger 2 mand fra Cycling Nord, der lige er kørt fra vandposten. Senere kommer Kim op og kører fra os næste gang vi kører forkert.

Nu nærmer vi os den halve distance og når ud til Nordsøstien, som er en sti op langs Vesterhavet lige bag første klitrække. Det er tid til at skifte til 3 bane på computeren. Nu kører vi mod Nordøst lige mod vinden og i tungt terræn. Indenfor 1 km går jeg helt ned... Benene vil slet ikke mere og jeg må slippe de 2 fra Cycling Nord. På et tidspunkt er jeg nødt til at stoppe for at spise og strække ryggen. Ta'r lige 2 billeder.

Sådan ser de næste 10 km ud i modvind (Vesterhavet til venstre)

Sådan så de sidste 5 km ud. (Vesterhavet til højre)

På cyklen igen op mod vinden som en ensom rytter over prærien. Tempoet er ikke alt for højt og kan mærke at moralen ikke er helt i top. Tænker på næste weekend med 80 km MTB Prison Break i Horsens om jeg skal ta' det korte tur i stedet for... Stopper et par gange mere .. Spiser og drikker og ser pludseligt tilbage, at der kommer 2 ryttere. Det giver moral ikke mindst, at den ene er Anne Thorbjørn fra Cycling Nord. Vil sgu ikke slås af en kvinde...!!

Op i det store gear og afsted ... Jeg øger til de 2 med ved en Y-afgrening vælger jeg forkert .. ØV.. kører 500 m inden jeg opdager fejlen. Tænker om jeg skal vende om eller stikke tværs over for at ramme stien... Trækker de 200 m gennem middelhøj bevoksning og fanger den rigtige sti... Afsted igen.

Havde godt luret på profilkortet, at der lidt før 80 km kom en lille bakke, men 45 højdemeter er jo ingen udfordring.

Højdeprofil hvor Bulbjerg går op i en spids

Set på afstand er Bulbjerg jo slet ikke nogen udfordring. Da jeg nærmer mig Bulbjerg, er jeg ved at være oppe igen ved de 2 andre. Når lige forbi den ene og så er det af cyklen og op ad trapperne.

Bulbjerg i det fjerne

MEN .... Når de 45 højdemeter skal forceres op ad trapper med cyklen på nakken og knap 80 km er tilbagelagt, så er det ikke hastværk med at komme op.

Trapperne set oppefra

Men som altid når der sættes ind i bank (køres opad), så kan der normalt hæves lidt igen senere. Nedad på modsatte side var oz en trappeløsning med 2 muligheder enten trække cyklen eller satse og køre ned. Det ta'r 40 sekunder at køre ned :-)). På toppen kommer jeg helt op til Anne. Hun vælger at trække ned af trapperne, mens jeg kører og igen er jeg alene.

De sidste 5 km i ødemarken i strid modvind bekæmpes og endelig kommer der lidt læ og stabil grusvej. Det varer dog ikke længe inden det er galt igen. Endnu et Y-kryds hvor jeg vælger forkert. (fuck hvor er det ikke smart med et ikke detaljeret Europakort på sin Garmin).

De 2 tidligere følgesvende kommer op igen og denne gang vælger jeg at sætte mig på hjul og så blot følge efter. Kort før det sidste depot får den mandlige deltager kraftige kramper og må stå af cyklen. Vi fortsætter mod depotet og her tænker jeg, at vi stadig har 40 km igen.. *suk*

Velankommet til depotet står der 2 Slettestrand folk og vi får at vide at der "kun" 22 km igen... 22 km er jo som den blå rute i Fussingø og den kan man jo altid køre. Depotet er i øvrigt dagens altoverskyggende højdepunktet med en kæmpe boks med Haribo mix.. Snupper en håndfuld i munden, en håndfuld i baglommen og en banan og så videre. Anne skal tanke væske så igen er jeg alene. Nu står den på grusvej og asfald de næste 5 km (i strid modvind), så det er op i gear og afsted.

Mod slutningen af turen rammer vi igen singletrack sporet omkring Slettestrand og der er jo ikke noget mere "spændende" med 12 km udfordrende singletrack med en træt krop efter 100 km og 6 timers kørsel.

Igen lider jeg under dette vidunderlige Europakort som ikke helt er opdateret med singletrack sporet ved Slettestrand, så 5-6 gange kører jeg forkert og det ender med at jeg til sidst kan se Anne i det fjerne.. Det skal ikke ske.. Så på den sidste km bliver der trådt igennem,  jeg kommer op kører forbi og 1 sek foran i mål.

Bakspejlet:

Det var en utrolig spændende og hård dag. Hvilken fantastisk natur og oplevelser denne dag har givet. Vil jeg gøre det igen. JA.

Her er lige et link til turen på Strava

Torben Korstgård - MTB Randers.